Konsten att kunna höja sitt blodsocker innan träning!

Det är alltid lite lurigt det där att man inte kan börja med sin träning när sockret ligger för lågt. Jag sänker alltid min basal med ca 30%, ibland mer beroende på hur mycket jag har ätit innan och hur sockret ligger men idag sänkte jag med 30% ca 30 minuter innan jag skulle ut och springa och låg lite högt men jag förbänner en hel del när jag är ute och joggar runt så jag kan inte ligga under 8 eller 9.
 
 
Pumpen larmade några gånger när jag var ute att jag låg lite högt, runt 9 hela tiden men jag ligger gärna runt där när jag springer för jag känner att jag kan prestera mest då och har energi att kunna spurta sista kilometern hem.
Och såhär låg jag efter min tur på nästan 7 km + en massa annat som situps, utfall, höga knän och lite andra jobbiga grejer:
 
Och nu sitter jag här med en banan & blåbärssmoothie och en go kaffe och sockret ligger bra på 7,3.
 
 
Jag vet när jag skulle träna förr och jag hade jättesvårt att få till bra blodsockervärde under och efter träningen. Var ett helsicke rent ut sagt! Då höll jag som mest på med thaiboxning och tävlade både inom det och kickboxing och det är rätt så tuffa och krävande sporter och jag la ner många många timmar per vecka för att hålla mig i topp! Man vill ju gärna inte förlora en match för det gör ont och det tar tid att läka och återhämta sig och det hade jag ingen lust med :) Så jag kämpade på med min diabetes och min träning men hur jag än gjorde så låg alltid sockret åt fanders! Högt kunde det bli för man får ju sånt adrenalinpåslag och det kunde inget insulin sänka precis och pumpen kunde jag inte ha på mig när vi sparrades så jag fick hela tiden gå och kolla mitt socker och ta lite insulin. Tränade varje pass i ca 2 timmar och det är för länge, iallafall för mig, att vara utan insulin så därför fick jag dutta i lite då och då. Funkade ju iochförsig men nuförtiden är jag rätt nöjd med att jag har lagt handskarna på hyllan och bara är ute och motionsspringer :) 

Kommentarer:

1 Carl:

Jag skickar mail till dig för jag behöver hjälp med att ställa in min pump innan träning! Har bara haft pumpen en kort tid och har inte lärt mig allt än.

Svar: Hoppas jag kan hjälpa till! Lycka till med din träning!
Veronica Ojanen

2 Siri |Diabitfit|:

Det där är verkligen ett pussel, ligger helst också runt 9 innan träning, lite beroende på hur jag känner mig i kroppen. Ofta blir det bra, men ibland blir det fel och det är väldigt jobbigt, speciellt när det är lågt, och man måste äta :>

Svar: Ursäkta sent svar! Ja det är verkligen ett jäkla meck det här med träning och hur blodsockret ska ligga! Men man hålls ju sysselsatt :)
Veronica Ojanen

3 Tobias:

Oj, vad intressant att läsa om träning som diabetiker! Låter som en del meck men jag antar att det snabbt sätter sig i ryggraden och blir rutin?

Kanske en newbie-fråga (jag är inte själv diabetiker och vet väldigt lite om det) men hur tänker du kring GI-värden på dina kolisar innan, under och efter träning?

Svar: Ursäkta sent svar! Har semester :) Ja det är en hel del man måste tänka på som diabetiker! Jag försöker äta mycket proteiner som nu t ex har jag fastnat för bönpasta som jag har märkt har väldigt bra effekt på blodsockret och att det hålls jämnt. Och man får energi till att träna också. Har alltid dextrosol med mig när jag är ute och springer så ibland behöver jag äta ett par stycken. Men annars reglerar jag mitt blodsocker mycket med min insulinpump. Men jag borde nog ha bättre koll på GI! Har du tips så tar jag tacksamt emot!
Veronica Ojanen

Kommentera här: